Zdrowie na talerzu – ryba

Zdrowie na talerzu - ryba
Facebook Twitter Plusone

Wakacyjny klimat sprzyja nadmorskim wyjazdom. A nic nie smakuje lepiej w te dni jak… świeża rybka!

Wśród lokalnych barów istnieje duży wybór podawanej ryby. Wiadomą rzeczą jest, że najzdrowsza opcja to ryba złowiona i przyrządzona jeszcze tego samego dnia. Jednak (często mimo zapewnień) nie każdy lokal może (bądź chce) sobie na taki komfort pozwolić. Poniżej prześwietlenie kilku najpopularniejszych pływających przysmaków, które można zjeść nad polskim morzem.

Łosoś

Jedna z najtłustszych ryb: zawiera bowiem ok. 5g cennych kwasów tłuszczowych na 100g (czyli przeciętna porcja podawana w restauracji). Warto jednak wspomnieć, że zawiera dodatkowo prawie tyle samo witaminy A, B, D, E oraz potasu i jodu. Istnieje wiele typów łososi: najlepszą opinią cieszą się te znad Pacyfiku i Atlantyku. Polski łosoś bałtycki ma zdecydowanie więcej szkodliwych związków.

Pstrąg

Najbardziej rozpoznawalny gatunek to pstrąg tęczowy. Bardzo przyswajalny przez Polaków ze względu na smaczne i chude mięso oraz niewygórowaną cenę. Jest kopalnią kwasów omega-3.

Dorsz

chuda ryba morska zawierająca, podobnie jak jej poprzednik, dużo związków omega-3. Oprócz tego wzbogaci ludzki organizm w białko, selen i witaminy: B12, A, B1, B2 i PP. Jest świetnym źródłem jodu – 100mg na 100g ryby pomaga regulować działanie tarczycy i to właśnie dorsz jak żadna inna ryba polecana jest osobom mającym problemy z tym gruczołem.

Flądra

Podstawowa nadmorska rybka. Ma w sobie ok. 6% soli mineralnych, takich jak fosfor, siarka, chlor, potas, sód i magnez. Oprócz tego cechuje ją wysoka zawartość witamin z grupy B, A, D, E. Kwasy tłuszczowe znajdujące się w tej rybie posiadają właściwości dietetyczne (kaloryczność mięsa waha to około 100 kcal/100g).

Istnieje oczywiście również wiele innych ryb, które bogate są w substancje odżywcze wspomagające organizm człowieka (dobrym wyborem okaże się sardynka, śledź, halibut czy makrela). Najważniejsze jednak jest, by zachować umiar. Rybę powinno się jeść ok. 2 razy w tygodniu. Najlepiej solo, bez towarzystwa popularnego dodatku jakim są frytki. Przyrządzone nie na oleju lub w panierce, lecz gotowane na parze, pieczone w folii bądź na grillu. Dzięki tak podanym morskim przysmakom będzie można cieszyć się zdrowiem i urodą przez długi czas.

VN:F [1.9.22_1171]
Oceń artykuł
Ocena: 5.0/5 ( głosów: 1)
Zdrowie na talerzu – ryba, 5.0 out of 5 based on 1 rating

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


sześć × = 42

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>