Dieta na upalne dni

Dieta na upalne dni
Facebook Twitter Plusone

Zaczyna się wyczekiwane przez nas lato. Po długich tygodniach ni to wiosennej, ni to jesiennej pogody w końcu pojawia się upragnione słońce. A wraz z nim nadchodzą upały i temperatura nierzadko przekraczająca 30 stopni. Dla organizmu takie przejście wiąże się z szokiem. Jak zatem najlepiej skomponować swój jadłospis, aby móc korzystać z lata w pełni i nie czuć się zmęczonym czy ospałym?

Skomponowanie zdrowej diety na letnie miesiące nie jest skomplikowane, należy jednak pamiętać o kilku fundamentalnych zasadach.

In agua sanitas

Najważniejsze w trakcie upałów jest systematycznie spożywanie płynów. Kiedy słupek rtęci skacze do góry jak szalony, nasz organizm traci o wiele więcej wody niż zwykle. Zapotrzebowanie na wodę wzrasta wraz każdym stopniem powyżej 37, o około 500 ml. A z racji, że ludzki organizm składa się w głównej mierze z wody, nie można tego zaniedbywać. Spożywanie 2 litrów płynów dziennie to niezbędne minimum. Najlepiej, żeby była to niegazowana woda mineralna. Co jeszcze? Możemy wspomagać się sokami owocowymi, ale warto zwrócić uwagę na ich skład – w większości są nafaszerowane cukrem i środkami konserwującymi, co nie wpływa organizm korzystnie, nie tylko zresztą, latem, ale o każdej porze roku. Wybierajmy więc soki, których podstawę stanowi koncentrat owocowy oraz naturalne aromaty. Wszelkiego rodzaju herbaty owocowe, ziołowe czy tak modna ostatnimi czasy yerba mate – prawdziwa kopalnia mikroelementów i doskonała alternatywa dla kawy – godne są polecenia. Unikać powinniśmy nadmiaru kawy i mocnej czarnej herbaty, które powodują wzrost temperatury organizmu oraz napojów alkoholowych i słodkich, gazowanych napojów – które wcale nie gaszą pragnienia, a nawet wręcz przeciwnie.

Woda z cytryną idealnie orzeźwia i gasi pragnienie!

Woda z cytryną idealnie orzeźwia i gasi pragnienie!


Idealna byłaby chłodna woda mineralna, z plasterkiem cytryny czy limonki i świeżymi liśćmi mięty – wspaniale orzeźwia i gasi pragnienie.

Kolorowy talerz

Okres wakacyjny sprzyja kolorowej, pełnej witamin diecie. Dostępna jest cała feeria barw, smaków i kolorów – stragany placów targowych uginają się pod ciężarem sezonowych owoców i warzyw, pełnych witamin i minerałów.
Idealna dieta letnia jest zbliżona do diety śródziemnomorskiej – charakterystycznej dla krajów takich jak Grecja, Włochy, Hiszpania, Portugalia czy południe Francji. Lekka, nieskomplikowana, bazująca na świeżych i sezonowych produktach. Warzywa i owoce, ryby oraz owoce morza, „dobre” węglowodany (kasze, makarony, pełnoziarniste pieczywo), rośliny strączkowe, oliwa z oliwek stanowią jej zasadnicze elementy. Posiłki złożone z takich produktów bogate są w białko pochodzenia roślinnego, błonnik, witaminy, mikro- i makroelementy oraz nienasycone kwasy tłuszczowe. Potrawy są aromatyczne (dzięki naturalnym, ziołowym przyprawom) i lekkostrawne (oliwa z oliwek zastępuje niezdrowe tłuszcze, a spożycie czerwonego mięsa jest znacznie ograniczone). Dzięki temu, po obiedzie będziemy syci a jednocześnie tryskający energią, nie zaś ospali i chętni do pójścia spać, jak prawdopodobnie by się zdarzyło po zjedzeniu typowo polskiego schabowego.

Lekkie potrawy w upalnie dni sprawdzą się doskonale!

Lekkie potrawy w upalnie dni sprawdzą się doskonale!

Zresztą, w upalne dni w ogóle jemy mniej – i jest to całkiem naturalne. O wiele bardziej mamy ochotę na talerz truskawek czy lekką sałatkę – i bardzo dobrze. Bo potencjał lata trzeba wykorzystać.

W ciepłe letnie poranki idealnym śniadaniem może być jogurt z muesli i świeżymi, sezonowymi owocami, lekka sałatka czy pełnoziarniste pieczywo, z twarożkiem, warzywami. Wyśmienity obiad w czasie letnich upałów dni to jogurt wymieszany z pokrojonym w małe kawałki świeżym ogórkiem i koperkiem. Do tego kartofelki. Kolejnym szybkim daniem jest gotowana fasolka szparagowa polana gorącą oliwą z oliwek, w której smażę cieniutko pokrojony czosnek lub imbir, a do tego sałatka z ogórków i pomidorów z młodą cebulką z sosem balsamicznym. Chłodniki przygotowywane z warzyw czy zupy-kremy też mogą być doskonałą propozycją obiadową. Możliwości jest nieskończenie wiele, a im bardziej kolorowe nasze talerze, tym lepiej dla nas.

Najważniejsze to nie dać się zwariować wszelkim radom i poradom, i słuchać potrzeb swojego organizmu. Bo są też i tacy, którzy właśnie, kiedy słupek rtęci szaleje, mają największą ochotę na żeberka i nic nie jest im w stanie takiego pomysłu z głowy wybić. I jeśli dobrze się potem czują, to dlaczego nie. Umiar i rozsądek przede wszystkim.

VN:F [1.9.22_1171]
Oceń artykuł
Ocena: 5.0/5 ( głosów: 2)
Dieta na upalne dni, 5.0 out of 5 based on 2 ratings

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*


trzy + 9 =

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>